Pages

Saturday 9 May 2015

Elemen Produksi





This is the assignment that I did for my course which is drama and theater.And the topic that our professor gave was the element of productions but I wrote it in Malay. Here are some information that I found through internet and something that I wrote on my own depends on what I know. So,here is it. I would like to share it to you guys. Have a good day.


Blocking
Blocking adalah kedudukan tubuh pada saat di atas pentas. Blocking yang baik ialah blocking tersebut harus seimbang, utuh, bervariasi dan memiliki titik pusat perhatian serta wajar. Seimbang berarti kedudukan pemain, termasuk juga benda-benda yang ada diatas panggung (setting) tidak mengelompok di satu tempat, sehingga mengakibatkan adanya kesan berat sebelah. Utuh ialah blocking yang ditampilkan hendaknya merupakan suatu kesatuan. Semua penempatan dan gerak yang harus dilakukan dengan saling menunjang dan tidak saling menutupi. Bervariasi ialah kedudukan pemain tidak disuatu tempat saja, melainkan membentuk komposisi-komposisi baru sehingga penonton tidak jenuh. Keadaan seorang pemain jangan sama dengan kedudukan pemain lainnya. Misalnya sama-sama berdiri, sama-sama jongkok, menghadap ke arah yang sama. Kecuali kalau memang dikehendaki oleh naskah.
Floor plan
Floorplan adalah gambar yang berbentuk skala, gambar-gambar ruang (ruang tamu, kamar tidur, kamar mandi, taman, dan sebagainya). Floor Plan adalah sebuah pemandangan dari atas yang memperlihatkan penataan ruang di gedung dengan cara yang sama seperti di sebuah peta. Floor Plan menunjukkan layout pada ruang, memperlihatkan hubungan antara ruang yang satu dengan yang lain. Floor Plan adalah referensi dasar untuk keseluruhan gambar denah yang akan berguna untuk mengestimasi dan merencanakan pembangunan yang sesungguhnya pada suatu gedung atau bangunan.


Casting
Proses pemilihan pemain sesuai dengan karakter dan peranan yang diperlukan oleh cerita. Proses ini dilakukan dalam pelbagai cara, bentuk, pengisian, dan aktiviti. Ini bergantung kepada individu yang mengendalikan proses pemilihan pelakon ini. Bagi sebuah produksi teater yang besar atau 'theatre company' misalnya; mereka lazimnya melantik 'Casting Manager' atau 'Talent Manager' bagi pihak mereka untuk menjalankan proses ini dari awal hingga akhir. Namun begitu, keputusan akhir terhadap pelakon yang dipilih biasanya akan berbalik kepada pihak penerbit dan pengarah setelah penilaian dibuat terhadap faktor-faktor lain melibatkan pementasan yang akan dijalankan.
Props
Prop pula bermaksud setiap bahan atau material yang digunakan di atas pentas oleh pelakon. Sesetengah pendapat menyatakan prop adalah set yang bersifat bergerak dan boleh digerakkan. Contohnya, keris yang digunakan oleh pelakon di dalam teater bangsawan di dalam adegan pergaduhan adalah satu prop. Namun, set boleh bertukar menjadi prop apabila keris yang tergantung di dinding diambil oleh pelakon untuk digunakan di dalam adegan dan pasu bunga diangkat dan dibaling oleh pelakon.
Duke of Saxe Meiningan
Georg II, Duke of Saxe-Meiningen yang mengetuai kumpulan teater yang dikenali sebagai Meiningen Players. Beliau mengorak langkah dengan memperluaskan fungsi sutradara di mana ia mengetuai organisasi teater sebagai ketua eksekutif kreatif.Beliau mempunyai pengetahuan yang luas mengenai semua elemen produksi seperti pencahayaan, busana, rias, dan set. Beliau juga menetapkan jadual dan penyediaan ruang latihan khas untuk para pelakonnya. Kewujudan peranan sutradara ini memanglah baik. Namun harus diingat, akibat dari kewujudan konsep baru ini maka dunia teater telah menjadi seperti `tempat pengumpulan dan pembuangan hasilan teater’. kita membuang semua hasilan produk teater sebaik selesai pementasan atau menyimpannya di dalam stor. Setiap sutradara mempunyai sudut pandangan dan visi tersendiri dalam melihat sebuah naskah yang sama.
Dress Rehearsal
Dress rehearsal adalah latihan yang terakhir sebelum sesuatu persembahan dilakukan dengan pakaian,set ,peralatan dan sebagainya. Pelakon-pelakon akan melakonkan segala dengan terperinci. Dalam teater ,pelakon perlu pakai pakaian watak mereka dengan bersama props mereka. Bagi persembahan musical ,dress rehearsal adalah rehearsal akhir mereka sebelum persembahan.
Read through rehearsal
Read through rehearsal ,table-read or table-work dalam suatu teater ialah sesuatu kumpulan ahli-ahli produksi berkumpul bersama dan menbaca skrip keseluruhan bersama. Pelakon-pelakon akan membaca skrip watak sendiri.Read through rehearsal biasanya dibuat dalam perjumpaan pertama dalam sesuatu produksi dan semua anggota perlu hadir.Ini juga boleh dikenali sebagai suatu tradisi dipanggil “round table” iaitu semua orang akan memperkanalkan diri sendiri, pekerjaan sendiri dan sebagainya.Pengarah akan memberikan ucapan tentang sesuatu persembahan yang hendak dilakukan.

No comments:

Post a Comment